تبلیغات
یاس سرباز وطن - نقد آهنگ سرباز وطن
 
یاس سرباز وطن
وبلاگ حمایت از یاس
صفحه نخست               تماس با مدیر          پست الکترونیک             RSS               ATOM
درباره وبلاگ


سلام به همه ی بازدید کنندگان عزیز.
این بلاگ برای دانلود و پخش آهنگ های یاس هست.
امیدوارم خوشتون بیاد.
این بلاگ آخر هر هفته به روز میشه.

مدیر وبلاگ : Ali Rahimi
نویسندگان
نظرسنجی
کدام یک از آهنگ های یاس رو دوست داری؟








یکشنبه 3 مهر 1390 :: نویسنده : Ali Rahimi
مروز نقد آهنگ سرباز وطن رو گزاشتم امیدوارم خوشتون بیاد


اهنگ سرباز وطن از لحاظ مختلف یک اهنگ خاص ، جدید و غیر منتظره بود . یاس رپریه که حداقل قبل این اهنگ ما اونو به عنوان یه رپری که فقط از اجتماع میخونه میشناختیم . رپری که به جز چند اهنگ لاو فقط و فقط از اجتماع و مشکلات زندگی خودش و مردم گفته . اما ناگهان مدتی پیش شاهد اهنگ و کلیپی از یاسر بودیم به سبک خیلی منتظره که بیش از هر چیز به گنگ نزدیک بود . یاسر با این اهنگ خیلی چیزهارو ثابت کرد و نشون داد در زمینه های مختلف تبهر داره . فوق العاده انعطاف پذیر و حرفه ایه . بعد از تعداد زیادی اهنگ اجتماعی این اهنگ رو با استایل و تکست بی نظیر بیرون داد و به نوعی یه نقطه ی عطف دوباره در کار هاش بود . این اهنگ یاس یک حرکت به جا بی نقص و حرفه ای هم از لحاظ موزیک و هم از لحاظ مهارتی بود . دقیقا در لحظه ای که کم کم داشتیم به اهنگ های یک مضمون یاس در قالب اجتماعی عادت میکردیم و زمانی که تقریبا خوندن از اجتماع رو با اهنگ به خاطر من به اوج خودش رسوند با این اهنگ شرایط رو کاملا عوض کرد و نه تنها هواداران ، بلکه تمام افرادی که تا حدودی در جریان موسیقی زیر زمینی هستند رو به تحسین وادار کرد .
بسیاری از رپرها وقتی سبک خودشون رو پیدا میکنن اون رو ادامه میدن و تا حدی پیش میرن که هواداران کم کم از یک نواختی خسته شدن و شروع به انتقاد میکنن . انسان موجود تنوع طلبیه و در هر زمینه ای خواستار تغییره و اگه به زندگی موسیقیدانان و هنرمندان بزرگ تاریخ هم نگاهی بندازیم میبینیم که در دوران زندگی حرفه ای همیشه تغییری در وضعیت کاریشون ایجاد کردن که ناشی از شجاعتشونه . یاسر واقعا شجاعت خودش رو نشون داد ، با وجود اینکه میدونست در سبک اجتماعی حتی سالها میتونه هوادارنشو راضی کنه اما با شجاعت و ابتکار عمل تصمیم به خوندن یک اهنگ در سبک گنگ گرفت . هر چند که تا حدودی گرایش نسبت به سختی های جامعه داشت اما این حرکت یاس واقعا قابل تقدیره و مطمئن باشید که در اینده اهمیت این اقدام یاس برای همه اشکار خواهد شد .
این مقدمه تقریبا مسئله ای بود که نیاز دونستم ذکر کنم تا دوستان به اهمیت این اهنگ و علت اینکه تصمیم به نوشتن نقد این گرفتم رو بیان کنم . امیدوارم از مطالعه ی این نقد لذت ببرید :


ورس 1 :

ورس 1 بعد از حدود 31 ثانیه اهنگ شروع میشه . اهنگی که کاملا مشخصه که برای یک اهنگ اجتماعی ساخته نشده . در باره ی اهنگسازی صحبت خواهیم کرد . یاسر در اولین جملش میگه که : "خودتو بده به دست تکستم" یعنی تاکید میکنه که تکست در اهنگهای من نقش اساسی رو ایفا میکنه و انچه هم که ما از کل اهنگهای قبلی یاس شنیده بودیم چیزی جز این نبوده و تکست حرف اول رو میزده . و اساسا هم همینطوره که تکست در رپ فاکتوری هست که انکارش غیر ممکنه . یاسر با انرژی خوندن رو شروع کرد و در بیت های بعدی میخواد که حواس کاملا به اهنگ جمع بشه و با این بیت که میگه " سر ت... بده حالا با بیت اوزی / یه کم برو تو حس و حال و فاز و ریتم موزیک" که خیلی جالب و با یک درون مایه ی فان به یک فاکتور مهم دیگه که همون بیت و اهنگ ترک هست اشاره میکنه ولی همچنان میشه احساس کرد که برای یاس هنوز تکست کار مهمتره . که بعد از اون به هدفش از خوندن این اهنگ اشاره میکنه و میگه که برای رپ فارس تلاشش رو میکنه و حاضره هر دردی رو تحمل کنه . همونطور که بسیار دیگری از رپرها هم به این مسئله اشاره کردن . یاس موندن در جریان رپ رو یه نوع نبرد دونسته و میخواد که همه مثل خودش در این نبرد باشن تا رپ فارسی رو بتونیم بالا بکشیم و بعد اون اشاره ای به هدفش از خوندن رپ میکنه و میگه : " تو پس بذار که رپ کنم از عمق درد مردمم " که اعلام میکنه که هدف اصلیه من اینه و از این طریق میخواد به رپ کمک کنه و میتونیم از این بیت بفهمیم که باز هم از یاس کارهای اجتماعی خواهیم دید . و بعد اون به دشمنان اشاره کرده که در خیلی از ترکها از افرادی که میخوان جلوی رپر یا کلا رپ فارس رو بگیرن اشاره شده که یاس مشکلات موسیقی ایران رو این افراد نمیدونه و معتقده این خودمون هستیم که باید با تلاش رپ رو بالا نگه داریم و در بیت اخر خیلی زیبا مفاهیمی رو بیان میکنه و اشاره میکنه که مردم و مخاطبین اگاه تر شدن و ما میتونیم دست به دست هم به هدفمون برسیم و شرایط دیگه مثل سابق نیست که این دقیقا نقطه ی مقابل افکار بهرام در اهنگهایی مثل جالبه هست که معتقد بود که مردم هنوز در افکار قدیمی سیر میکنن که این خودش یه نوع تقابل جالب بود که دو رپر بزرگ کشورمون دو تفکر مختلف راجع به یک قضیه دارن و در مصرع اخر که یک پایان عالی برای ورس هست . "همه درا قفل بود من از دیوار پریدم " که یک استعاره جالب از وضعیت سخت موسیقی ایران بود که پیشرفت مثل عبور از درهای قفل شدس که یاسر میگه که من با تلاش تونستم به هدفم برسم (از دیوار پریدم ) که همچنین یک حالت فان داره که ورس رو خیلی جالب تموم کرده .


ورس 2 :

یاس با اشاره به این که هوادار و دشمن زیادی داره ورس رو شروع میکنه . و بعد اون درباره ی اهمیت رپ در زندگیش اشاره میکنه و میگه که رپ باعث پیشرفتش میشه و هدفش که در ورس یک بهش اشاره کرد رو تو مشتش داره که در هر صورت باید بهش برسه و این رو وظیفه ی خودش میدونه . و یک اشاره به سختی های گذشته ی زندگیش میکنه ولی میگه که هنوزم شکر خدا رو میکنه و بهش ایمان داره و طبق گفته ی بعضی ها شیطان پرست نیست ! (البته از دوستان هیچ چیز بعید نیست تا چند مدت دیگه میگن اوستای کریم همون ابلیسه ! ) در ادامه به صداقت در گفتارش اشاره میکنه که بعد اون یه اتفاق خیلی جالب و خاص در اهنگ میافته . بیت کار قطع میشه که خود یاس هم با حالت تعجب این رو میگه و ازی رو صدا میکنه و حالت دیگه از فان یا به نوعی خاص ترک خودش رو نشون میده اما یاس بلا فاصله با جمله " اشکال نداره بدون بیت میریم منو تو " بار دیگه به اهمیت متن اهنگ اشاره میکنه که کاملا برای بیننده مشخص میکنه که تکست اهنگاش مد نظره نه بیت و در ادامه میگه که : "ببین٬ تو وقتی پایه باشی واسه پای من / بیت زود خودشو میرسونه با صدای من " که به طور کاملا واضح اعلام میکنه که بیت فقط یک وسیله برای موثر واقع شدنه تکسته و یاس به شخصه اونقد به بیت اهمیت نمیده و فقط از اون برای این استفاده میشه که بتونه چیزایی رو که میخواد به مخاطبین راحتتر منتقل کنه . اما در همین بین که یه گفتگو بین ازی و یاس هنگام قطع شدن بیت انجام شد اتفاق جالب این بود که این مکالمه یک حالت ریتمیک داشت و اگه خودتون ضرب بگیرید متوجه میشید که کار ریتم نیفتاد که یک نکته ی جالب از اهنگسازی کار بود . و در ادامه با یک شروع خیلی هیجانی و پرانرژی ورس رو ادامه میده که خودش و همه ی رپرا و هواداران رو بچه های زیرزمین ملقب کرده که زجه میزنن و به همون مشکلات اجتماعی اشاره میکنه چون افراد در سختی زجه میزنن . اما با گفتن کلماتی مثل "بچینم ستاره " یا "من میدم ادامه " یک روحیه از خودش نشون میده که با وجود سختی ها خسته نخواهد شد . که بعد اون باز هم به قلم اشاره میکنه که به همون شعر نویسی مربوط میشه . و همه رو برای مبارزه تحریک میکنه و میگه برای جنگیدن دیگه نباید به فکر حس و حال باشیم و با چند جمله همرو به همراه شدن تشویق میکنه و میخواد که در این راه قدم بردارن و اشاره به امسال میکنه که همین سال نود بهترین موقعس که نباید چیزی رو به اینده موکول کرد و حال بهترین زمان برای تلاش هست باید برای وطن خودمون مثل یک سرباز بجنگیم . که باز هم پایان خوب برای ورس دو بود که میشه گفت در این ورس ، جنبه ی گنگ بیشتر خودشو نشون داد و یاس به تواناییهاش اشاره کرد که در سختی ها کار خودش رو انجام میده .


ورس 3 :

در ورس سوم یاس خوندن رو خارج از اون قالبی که همیشه میخوند شروع کرد . همیشه از بیت های کاملا متوازن و طول مصراع یکسان استفاده میکرد و در اینجا یک تغییر ایجاد کرد که احساس میشه برای جلوگیری از یکنواخت شدن کار انجام شد . اشاره کرد که پیشرفت خودش رو به علت پشتکارش میدونه و پشتیبانی هوادران رو باعث دلگرمی خودش . که به نوعی ارتباط خودش با مخاطبین رو اعلام میکنه و تواضع خودش رو بار دیگه نشون میده . و در ادامه اشاره به علاقه ی شدیدش به رپ و بیان احساسات درونیش ازاین طریق میکنه و جالب اینجاس که از ضمیر "ما" به جای "من" استفاده کرد که میتونه منظورش همون بچه های زیر زمین باشه . و با مصرع "با کلمه هایی گرون تر از بشکه های نفت " هم به ارزش تکست برای چندمین اشاره کرده و هم یه اتفاق جدید در شعرش رو ضمینه سازی میکنه که در ادامش یه حالت مشاعره پیش میاد که هم یه حالت جدید و جذابی در اهنگ به وجود میاد و هم توانایی های خودش رو نشون میده که میتونه در اهنگش اینجور ویژگیها رو تزریق کنه و تا سه بیت این کار رو ادامه داد که در این سه بیت به سختی ها به طور پراکنده اشاره میکنه و تلاشی که باید برای پشت سر گذاشتنشون بکنیم . که بعد این قسمت از اهنگ ، بیت یه مقدار خلوت تر میشه و از این جمله ها استفاده میکنه : " قلم به دستیم قسم به نسلی / که پا به پاشون روز هایی که سوخت دادیم " که یه نوع همدردی با مشکلات مردم به خصوص جوونای ایران هست که خودش رو با اونا همراه دونسته و به روزهای سختی اشاره میکنه و محبتی که بین ایرانی ها وجود داره که در این بخش به طور خاص به بحث وطن دوستی میپردازه و کم کم در این ورس با توجه به اینکه ورس اخر هست میخواد جمع بندی داشته باشه . که به عرق ملی و پرچم که نمادی از غرور ملیه اشاره میکنه . و به طور قطع میگه که من به راهم در هر شرایطی از صمیم قلب ادامه خواهم داد و عشق به وطن خودش رو دوباره اعلام میکنه . اما اینکه بگه " ایران مهم نیست به دست کی اداره میشه " شاید یک مقدار بی اعتنایی نسبت به اینده ی کشور باشه ، به هر حال کسی که به وطنش علاقه داشته باشه مسلما به اینده اش هم اهمیت میده و اینده یک کشور نیاز اساسی به اداره ی صحیح توسط سران کشور داره پس نمیشه به کشور عشق ورزید ولی نسبت به اداره ی اون اهمیت نداد . اما در مصرع اخر که میگه " ادم همیشه تو محدودیت ها ستاره میشه " یک پایان عالی و امیدوار کننده رو میبینیم که باز هم تاکید میکنه که همیشه سختی وچود داره اما این ما هستیم که سرنوشت خودمون رو میسازیم . و اینجا هم مثل همیشه با یک امیدواری اهنگ یاس خاتمه پیدا میکنه .


کروس :

کروس کار خیلی طولانی نیست و یک متن رو که تقریبا 4 جملس رو دوبار تکرار میکنه . طول کروس حدود 21 ثانیس . کروس ملودی خاصی نداره پس احتمال اینکه شنونده رو خسته کنه وجود داشت . اما زمان نه چندان طولانیباعث میشد این حس در شنونده ایجاد نشه .کروس سه بار اجرا شد . کروس اول و دوم مثل هم اجرا شد اما کروس سوم یه مقدار تغییر کرد . افکت های از صدای یاس برداشته شد و صدا واضح تر شنیده شد بیت کار اروم تر شد و این کارها در راستای "صدامو داری" بود که یه حالت تاکیدی ایجاد میکرد .
در کروس به قلم و نوشتن اشاره کرد و قلم رو به تیغه تشبیه کرده و قلم رو تیزی و وسیله ی دفاعش دونسته تشبیهی که بارها توسط رپرها استفاده شده . و این قلمه که از کینه ها و سختی های قدیمی مینوسه . و با سینه خیز به سوی هدفش میره و این هم باز اشاره ای به سختی های زندگیه . در واقع سینه خیز رو وقتی میرن که وضعیت خطرناک باشه و در حالت عادی کسی سینه خیز نمیره جدا از اینکه سینه خیز خودش نوعی حرکت سخت و پر زحمتیه و بسیار اروم انجام میشه و خیلی دیر ادم رو به هدف میرسونه اما معمولا پایدار و بدون توقفه . از طرفی سینه خیز یه حالتی از حالات نظامیه و همونطور که در نقاط مختلف اهنگ هم اشاره شده بچه های زیر زمین در نبرد هستن و مثل یک سرباز وطن در صحنه ی جنگ میمونن . که میبینیم سینه خیز رفتن چه تشابهاتی به ماجرا رپ امروزه ی ما داره و یاس خیلی جالب ازش استفاده کرده . (شایدم این مسائلی که گفتم به فکر خودش هم نرسیده باشه :ی)


استایل :

استایل یاس اندکی متفاوت با همیشه بود . مطمئنا موضوع اهنگ وقتی تا این حد تغییر میکنه استایل هم باید اون انعطاف رو داشته باشه . که این اتفاق افتاد ما دیگه اون بغض همیشگی رو تو صدای یاس ندیدیم . یاس یه جورایی تن صداش شبیه به فریاد بود و همونطور که خودش هم گفت یک حالت نبرد داشت و در قالب یک سرباز این اهنگ رو خوند با قدرت و صلابت . اما مثل همیشه ویژگی واضح خوندنشو حفظ کرد و سعی نکرد بی جهت تکستشو نا مفهوم بکنه و تمام کلمات رو خیلی واضح تلفظ میکرد . در بعضی مواقع با توجه به تکست لحنش رو عوض میکرد و به حالت هایی مثل سوالی ، تعجب ، غرور و خبری ساده تغییر میداد . در کل میتونیم بگیم یه انرژی مضاعفی در صداش شنیدیم که باعث شد این اهنگ رو خیلی جذاب کنه و به جز این از لحاظ استایل و صدا ، یاسر همیشگی بود و چون ویژگی خاصی نداشت نمیشه راجع بهش زیاد صحبت کرد .


اهنگسازی :

اهنگسازی توسط ازی (OZ) انجام شده بود که چند بار هم در اهنگ اسمش توسط یاس ذکر شد . اهنگ سبک غربی داشت و کاملا کامپیوتری بود وصدای الکترونیکی میداد . قبل از خوندن یاس صداهای میکس شده ی کامپیوتری ایجاد شد که شنونده رو برای صدای خواننده اماده کنه . اما در مجموع بیت حالت یکنواخت داشت و احتمالا همون چیزی بود که یاس میخواست و میخواست تکست خودش رو بیشتر نشون بده . اما در چند جا بیت با توجه به تکست تغییر کرد . جالب ترین قسمت همون بخشی بود که صدا قطع شد و بعدش که یاس خوندن رو ادامه داد سر هر ضرب یه تاکید شدید ایجاد شد و تا حدی وقتی که بیت جدید شروع شد این تاکید ها شدید تر میشد که یک انرژی عالی به اهنگ داد و کاملا جو اهنگ رو عوض کرد که از کارای خوب ازی بود . همینطور بعضی موقع ها هم بیت رو خلوت تر کرد تا کلمه های یاسر بیشتر خودشو نشون بده و معمولا بعد هر 12-10 ضرب با درام یا هر ریتمی که بود یه پاساژ داده میشد که باعث میشه اهنگ خیلی تکراری نباشه . بیت تقریبا چیزی بود که انتظار میرفت و همونطور که گفته شد کاملا برای یک اهنگ گنگ مناسب بود و چون در اهنگ های گنگ معمولا جنبه هایی از فان هم داره که میشه گفت یاس زیاد ازش استفاده نکرد اما بیت تقریبا یه حالت شاد مناسبی داشت .





نوع مطلب :
برچسب ها :
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
   


پیج رنک گوگل

پیج رنک