تبلیغات
یاس سرباز وطن - نقد آهنگ از چی بگم یاس
 
یاس سرباز وطن
وبلاگ حمایت از یاس
صفحه نخست               تماس با مدیر          پست الکترونیک             RSS               ATOM
درباره وبلاگ


سلام به همه ی بازدید کنندگان عزیز.
این بلاگ برای دانلود و پخش آهنگ های یاس هست.
امیدوارم خوشتون بیاد.
این بلاگ آخر هر هفته به روز میشه.

مدیر وبلاگ : Ali Rahimi
نویسندگان
نظرسنجی
کدام یک از آهنگ های یاس رو دوست داری؟








یکشنبه 22 آبان 1390 :: نویسنده : Ali Rahimi
یاسر بختیاری ( ملقب به یاس ) ، متولد ۳۰ ام خرداد ۱۳۶۱ که یکی از چهره های موفق و با سابقه ی این سال های رپ فارسی بوده و هست با ثبت قریب بر ۵۰ تک آهنگ در کارنامه ی خویش ، به یکی از موفق و سرشناس ترین خواننده های این سبک بدل شده.

همچنین یاس در پرونده ی خودش بخاطر آهنگ “یادت نره” ، عنوان : اولین خواننده ی رپ قانونی و مجاز رو یدک میکشه
در این سال ها عمده فعالیت یاس در زمینه ی تولید آهنگ های اجتماعی – مردمی بوده
یاس در سال های اخیر آهنگ هایی با موضوعات: کودکان سرطانی ، روسپی گری ، زلزله ی بم ، مبارزه با رسوایی های اخلاقی خوانده  و در آهنگ اخیرش به نام از چی بگم موضوع بچه های مدرسه ی شهید رحیمی روستای درودزن از توابع مرودشت که چند سال قبل بر اثر حادثه ی سوختگی بدن و صورتشان نابود شد
یاس در این آهنگ از داستان تلخ این بچه ها میخواند ، بچه هایی که اگر این آهنگ نبود کسی به یاد نمی آورد که اصلآ وجود دارند
یا کسی  به این فکر نمیکرد که چرا نرگس حیدری ( دانش آموز صدمه دیده ی این حادثه ) برای عکاس نمیخندید
این آهنگ هم مثل آهنگ های قبلی یاس شنونده را شکه کرده و به فکر فرو میبرد
با شنیدن این آهنگ شنونده نا خود آگاه خود را درگیر مسائل و مشکلات بچه هایی میبیند که چند سال قبل صدمه دیده اند و تا قبل از تولید این آهنگ فراموش شده تلقی میشدند

از دید فنی این یک آهنگ ۴ دقیقه و ۳۹ ثانیه ای است که دارای ۳ ورس و ۲ کروس متفاوت است
که ورس اول در ثانیه ی ۲۷ این آهنگ شروع و در ۱:۲۶ به اتمام میرسد
شروع ورس اول با بغض همیشگی صدای یاس به صورتی شروع میشود که انگار یاس خودش نمیخواسته این آهنگ را بخواند اما به دلیل خواست جامعه خوانده
در ادامه یاس از درد هایش میگوید ، از محدودیت های هنرمند ایرانی و از درد هائی که همیشه بوده ولی هرگز گفته نشده
این آهنگ شروع بسیار قوی و تقریبآ بی نقصی دارد و پایان ورس اول با اوج همراه است
اوج دادن پایان ورس ها یکی از نو آوری های یاس در این آهنگ بوده ، اگرچه این نو آوری در صورتی زیبا تر میشد که اوج آخر کار با اول کروس هم گام میبود
این آهنگ در عین حرفه ای بودن بی عیب نیست و اگر به متن آهنگ توجه کنید قافیه ها با توجه به تعریف ادبیاتی آن در بعضی موارد قافیه نیستند و صرفآ به دلیل هم وزن بودن به کار برده شده اند
همچنین بیت های پایانی ورس اول با بیت اول کروس تضاد  معنایی دارد
در یک مصراع میگوید: ” تو هم مثله منی ، تو هم کم درد نداری ” و در یک بیت بعد میگوید: ” من کسی نیستم با این زخما دردم بگیره ” و باز در بیت بعدی که بیت یکه کروس اول است میگوید ” از این همه درد تمومه دنده هام شکسته ”
ورس یک با یک مصراع بی معنی تمام میشود ” اشتباه رو به تخریب ”
اشتباه یعنی چیزی که خراب شده و چزی که خراب شده دیگر رو به تخریب نیست!!
کروس اول با یک اغراق بیش از حد شروع میشود ” غذا برای خوردن دارن ماهی یه شب ”
که شاید حتی مرتاض های هند هم از پس یک ماه غذا نخوردن بر نیایند!
در یک بیت میگوید ” بچه های پائین شهر ” و جای دیگر میگوید ” رفقای کاخ نشین ”
یاس که در همه آهنگ های قدیم خود از زندگی پر از فقرش میخواند اینجا خود را از ” بچه های پائین شهر ” جدا میکند و میشود ” رفیق کاخ نشین ها “

در ادامه یاس از یک ترکیب اشتباه استفاده میکند یعنی ترکیب ” هم کلاسیان ”
همان طور که میدانید ” الف و نون ( ا ن ) ” برای جمع کلمات فارسی به کار میرود که البته در عربی هم چیزی شبیه به این وجود دارد ، اما کلاس کلمه ی انگلیسی است و نمیتواند به این طریق جمع شود!

یاس ورس دوم را با امیدواری تمام میکند و کروس دوم با اوج و قدرت شروع میشود
کروس دوم خوب پیش میرود تا جایی که به دلیل ضعف صدابرداری آخرین کلمه ی این کروس یعنی ” وفق ” به اشتباه خوانده میشود “  وقف ” و این شاید ناشی از عدم تمرکز صدابردار روی چیزی باشد که ضبط می کند!
در ورس پایانی یاس کاملآ زیبا و ماهرانه با امید دادن به شنونده و از فراموشی مشکلات گذشته خواندن کار را به اتمام میرساند
بررسی فنی آهنگ :
آهنگ این کار با تمپوی ۸۵ و با استفاده از سمپل به همراه ساز زنده ساخته شده و ساز زنده بکار گرفته شده در این آهنگ اینگونه که در هنگام پخش گفته شده ساز اصیل ستار است.
شروع این آهنگ با ورود یک آوا آغاز میشود و به دنبال آن ملودی پیانو و یک استیرینگ با صدای کم به آن اضافه میشود.
و بالاخره در ثانیه ۰۰/۱۷ صدای ستار که بصورت زنده ضبط شده به گوش میرسد.
تا ثانیه ۲۷ ام که ورس اول آغاز میگردد و سپس درام آهنگ از ثانیه ۴۲ وارد کار میشود.
آوا های بکار رفته در این آهنگ باعث دلنشینی کار و غرق شدن شنونده در بطن موضوع میشود .
به طور مثال در دقیقه ی ۱:۲۷ تا دقیقه ی ۱:۵۳
در کل میتوان گفت ” سعید انثار ” با آهنگسازی این کار بار دیگر توانائی خود در این حرفه را به رخ کشید.

این آهنگ مانند اکثر کار های پیشین یاس به هدف قلب و احساس شنونده حرف هائی را بازگو میکند که باعث تفکر شنونده گردد ، شنونده را میخکوب میکند .
وقتی که یاس از کودکان سرطانی میخواند شنونده بخاطر سلامتی خود خدا را شاکر میشود ، یا وقتی از فرزندان طلاق در جامعه میگوید شنونده نا خود آگاه خود را جای این کودکان میگذارد و درک میکند که طلاق فقط جدائی دو نفر از هم نیست و عوارض دیگری هم دارد
یاس در سال های فعالیتش پیشرفت بسزایی داشته و امیدواریم این پیشرفت همگانی همچنان ادامه پیدا کند

نمرات تکست از نظر معنی و مفهوم
ورس اول ۹٫۸ از ۱۰
ورس دوم ۹٫۵ از ۱۰
ورس سوم ۹٫۸ از ۱۰
کروس ۱۰ از ۱۰

نمرات تکست از نظرقواعد و اصول
ورس اول ۹٫۲ از ۱۰
ورس دوم ۹٫۱ از ۱۰
ورس سوم ۹٫۸ از ۱۰
کروس ۹٫۳ از ۱۰

نمرات استایل
ورس اول ۹٫۷ از ۱۰
ورس دوم ۹٫۸ از ۱۰
ورس سوم ۹٫۸ از ۱۰
کروس ۱۰ از ۱۰

نمرات میکس و مستر ۸ از ۱۰

نمرات ضبط وکال ۹٫۵ از ۱۰

نمرات آهنگسازی ۱۰ از ۱۰

امیدواریم که این نقد موجب دلگیری کسی نباشد.زیرا هدف از تهیه این نقد و بررسی فقط  پیشرفت  روز افزون این اساتید بوده و لیکن.





نوع مطلب :
برچسب ها :
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
   


پیج رنک گوگل

پیج رنک